De Dacia-geschiedenis

1966: het merk Dacia wordt opgericht in Roemenië en wordt vernoemd naar “Dacië”, het grondgebied van de Roemeense voorouders.

 

Er wordt een licentieovereenkomst ondertekend met Renault.

 

Dacia krijgt de opdracht moderne, betrouwbare en robuuste auto’s te bouwen voor alle Roemenen. 

1999: Dacia wordt een merk van de Renault-groep.

Renault neemt Dacia over en de historische fabriek van Pitesti wordt ingrijpend vernieuwd. Het kwaliteitsniveau wordt sterk omhoog getild. Het moeilijke klimaat in Roemenië, de slechte toestand van de wegen, de aanzienlijke afstanden over het hooggebergte de Karpaten vereisen auto’s met een onberispelijke betrouwbaarheid.

2004: Dacia lanceert de gezinsberline “Logan” als symbool van de hernieuwing van het merk. Het volgende jaar worden alle productierecords verpulverd. Daarna volgt een uitbreiding van het gamma met Logan MCV (Break) in 2006, Logan Van in 2007, Logan Pick up en Sandero in 2008 en Duster in 2010.

2011: Dacia verovert 340 000 nieuwe klanten in een jaar tijd en de fabriek van Pitesti (Roemenië) draait op volle toeren. De fabriek van Somaca (Marokko) schiet de historische fabriek van Pitesti ter hulp.

2012: Er wordt een nieuwe fabriek ingewijd in Tanger (Marokko) om het Dacia-gamma verder uit te breiden, met in de eerste plaats de commercialisering van “Lodgy”, een gezinsmonovolume met vijf of zeven plaatsen, daarna gevolgd door de combi Dokker en de bestelbreak Dokker Van.

 

 

En morgen? Dacia denkt al aan nieuwe royale, eenvoudige, betrouwbare en uitgekiende modellen, die steeds erg toegankelijk blijven.